Parodontologie

zubař s modelem lidské čelisti. zubní lékař, Český KrumlovSlovní výraz parodontóza slyšel jistě každý, a téměř také každý ví, že toto onemocnění postihuje tkáně v okolí zubu. Jde o zánětlivý proces, který provází lidstvo již od nepaměti. Aby jste lépe mohli pochopit toto onemocnění, nastíním vám nejdřív stavbu parodontu. Parodont je vše co upevňuje zub do čelisti. Je to závěsný aparát zubu a jeho tkáň obklopuje a fixuje zub. Začátek onemocnění parodontu je zánět dásně, který vznikne působením bakterií zubního kamene a zubního plaku na povrch zubu. Zubní kámen se spolu s bakteriemi šíří od krčku směrem ke kořeni, dásně zčervenají, jsou oteklé, na dotek bolestivé a při čištění zubů krvácejí. Čím je zánět těžší, tím jsou příznaky výraznější. Jedná se o první a počínající stádium parodontitidy, které je léčitelné. Po odstranění zubního kamene a po provádění vzorné hygieny dutiny ústní, se dásně brzo zhojí. Pokud ale zánět není léčen, pokračuje dále do hloubky a mění se postupně v parodontitidu. Dochází ke vzniku hlubokých chobotů v prostoru mezi zubem a dásní, dásně začínají ubývat, zvyšuje se pohyblivost a viklavost zubů a dochází až ke ztrátě zubů. To vše doprovází špatný dech a nepříjemný pocit v ústech. Prevencí je čištění zubů nejméně dvakrát denně. Paradontitidu vyléčit lze, ale po závažnějších formách obvykle zůstávají následky, což se projevuje úbytkem kosti a obnažení části kořene zubu. Při dobré hygieně zuby mohou zůstat funkční i po několik dalších let. Léčba parodontitidy se ale liší závažností a pokročilostí onemocnění. Každá léčba začíná instruktáží o důkladném čištění chrupu a hlavně praktickým nácvikem, nebude ale nikdy úspěšná, pokud  pacient nebude dbát našich pokynů, řádně dodržovat hygienu dutiny ústní, protože ani sebelepší odborná péče nevede bez spolupráce pacienta k úspěchu. Spolupráce pacienta je pro zdárnou léčbu více než klíčová. Pokud u závažnějších forem parodontitidy stále choboty přetrvávají, obvykle se přistupuje k chirurgickému zákroku, kdy se po odklopení dásně očistí kořen. Poté je dáseň usazena zpět na původní místo a upevní se několika stehy.